Inzicht
COVID-19: hoe gaat u ermee om als controller in de zorg
We leven door Covid-19 in bijzondere tijden waarbij de druk op zorgorganisaties extreem is geworden. Uw zorgverleners maken lange dagen om de kwetsbaren in onze samenleving te beschermen of zorg op een andere manier in te richten. Hoe kunt u als controller in de zorg omgaan met de veranderingen en hoe houdt u uw organisatie financieel gezond? We geven u antwoorden op de drie meest gestelde vragen.

Vraag 1: hoe komen mijn financierders tegemoet aan onze zorgorganisatie in deze uitdagende tijden?

Vanuit verzekeraars, het zorgkantoor en gemeenten worden verschillende regelingen gecommuniceerd. Houd daarom de website van uw financierders in de gaten of vraag uw zorgdeclaratiepartner welke regelingen voor u relevant. We zetten er alvast een aantal voor u op een rij:

  • Financiële ondersteuning: NZa heeft aangekondigd dat zorgaanbieders terecht kunnen bij zorgkantoren voor financiële ondersteuning. Zo worden kosten gedekt om cliënten bijvoorbeeld te isoleren en verplegen of om zorg op afstand te verlenen;
  • Verruiming deadlines financiële verplichtingen: deadlines voor financiële verplichtingen worden verruimd, zodat het organiseren en verlenen van zorg op de eerste plaats kan komen;
  • Behandeling en intake digitaal: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen het digitaal, telefonisch of fysiek laten plaatsvinden van een consult, aldus de NZa. Ook een behandeling en intake die volledig digitaal of deels digitaal plaatsvinden, kunnen gedeclareerd worden. Zorgverzekeraars zijn in overleg of ze de eisen die ze stellen aan minimaal face-to-facecontact tijdelijk kunnen opschorten;
  • Gemeentelijk wijzigingen: per gemeente kunnen verschillende wijzigingen doorgevoerd worden. Neem Gemeente Gooi en Vechtstreek, waarvan tot en met 6 april 2020 een dagdeel groepsgewijze dagbesteding vervangen mag worden met maximaal 1,5 uur individuele begeleiding. Uiteraard is deze wijziging, zeker qua duur, aan verandering onderhevig, mocht het advies vanuit de overheid veranderen.

Vraag 2: hoe zorg ik dat ik tijdens Covid-19 thuis net zo goed kan werken als op kantoor?

Het is een prangende vraag die nu bij de meeste organisaties plotseling relevant is geworden. Misschien bent u al in staat om overal en altijd te kunnen werken door een digital workspace omgeving. Dan bent u eigenlijk al voorzien van de veilige omgeving waarmee u met een gerust hart thuis kan werken.

Zo niet? Vraag aan uw interne IT-afdeling of uw IT-dienstverlener hoe zij u kunnen ondersteunen in het thuiswerken. Sommige leveranciers bieden een snelle uitrol (soms zelfs binnen 15 minuten!), zodat u binnen no-time veilig online kan werken.

Wilt u daarop niet wachten? Maar wel uw cliëntgegevens te allen tijde veilig kunnen houden? Zet dan in ieder geval een VPN-verbinding op als u verbinding wilt maken met uw zorgorganisatie. Daarmee wordt de verbinding versleuteld en het verkeer omgeleid.

Vraag 3: hoe ga ik om met capaciteitsproblemen? Met andere woorden: wat moet ik doen als mijn collega’s ziek zijn geworden?

Deze vraag is relevanter dan ooit, hoewel zorgaanbieders die zorgadministratie en -declaratie binnen de organisatie beleggen altijd het risico lopen dat capaciteit ontoereikend wordt door ziekte en verlof. Mensen op korte termijn aannemen of ongetrainde collega’s verantwoordelijk maken is wellicht een brug te ver. Ga daarom op zoek naar een expert die op de hoogte is van alle wijzigingen én die u tijdelijk kan inschakelen, juist nu op het moment dat het zo ontzettend nodig is.

Meld u nu aan voor de webinar ‘zorgdeclaratie in tijden van COVID-19’ op 2 april vanaf 10.00

Welke vraag u ook heeft, onze zorgdeclaratie-experts kunnen u helpen. Daarom organiseren we donderdag 2 april vanaf 10.00 een vraag-en-antwoordsessie. Heeft u vragen over de financiële ondersteuning die u kunt krijgen vanuit de overheid, welke regels gelden in uw gemeente en welke deadlines uitgesteld zijn? Meld u snel aan voor het webinar!

Meer weten?

Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.