Inzicht
Geachte zorgorganisatie, reken u niet rijk aan goedkope ECD’s
De ECD-prijzen zijn in een vrije val en dat lijkt voordelig voor u als zorgorganisatie. Maar als u goedkoop inkoopt, trekt uiteindelijk iemand aan het kortste eind. Vergelijk het met speelgoed in een discountwinkel: u wéét dat iemand in China lijdt voor de dumpprijzen die u betaalt voor het waardeloze plastic. Maar dit is geen ver-van-uw-bed-show: als u kiest voor bodemprijzen, trekken uw medewerkers en cliënten uiteindelijk aan het kortste eind.

Het is een teken van de tijd: iedereen moet voor een dubbeltje op de eerste rij kunnen zitten. Hoewel dat aan de oppervlakte een nobel streven lijkt, omdat je daarmee niemand buitensluit, zijn er altijd mensen die bloeden voor de dumpprijzen die worden betaald. We weten het allemaal zo goed en toch is het zo verleidelijk om te kiezen voor die discountwinkel, want op de korte termijn hebben wij daar zelf het meest aan.

De dumpprijzen hebben ook hun intrede gedaan in software voor de zorg. We kennen allemaal de leverancier die zijn ECD nu voor een habbekrats in de markt heeft gezet. U denkt misschien dat u daar op de korte termijn het meest aan heeft, want zo’n scherp ingekocht ECD staat mooi op de balans van vandaag. Alleen, als u wilt weten wie daaronder lijdt, hoeft u niet naar derdewereldland te reizen, u kunt gewoon kijken naar de gevolgen die deze beslissing heeft voor uw zorgorganisatie én uw balans.

Korte versus lange termijn kosten

Om het met laatste te beginnen: zo op het eerste gezicht heeft u een goede deal gesloten, maar welke aanvullende diensten moet u nog afnemen? En welke kosten zijn daaraan verbonden? Denk aan implementatie, inrichting, verandering voor bijvoorbeeld veranderende autorisatierollen, integraties met andere oplossingen. Werk vanuit de gedachte van Total Cost of Ownership, dan weet u zeker of het financieel de juiste keuze is.

Lange versus korte lijnen

Bent u aangewezen op externe consultants als u vragen heeft over uw software? Of veranderingen wilt doorvoeren? Of kunt u direct schakelen met uw softwareleverancier? Het lijkt onzinnig; waarom zou u direct contact willen hebben? Maar als u een wens heeft en die moet doorgegeven worden, dan is het maar de vraag of de uiteindelijke interpretatie klopt met de wens zoals u die in eerste instantie omschreven hebt.

Standaard versus flexibel

Het is goed mogelijk dat een goedkoop ECD (uiteraard op basis van betaalde consultanturen) aangepast is op uw wensen, maar flexibiliteit is iets anders. Misschien vindt u flexibiliteit niet eens belangrijk: uw processen veranderen niet snel. Toch? De vraag is hoe flexibel u was tijdens COVID-19: kon u uw processen aanpassen op de veranderde werkelijkheid? Zorg veranderde en uw ECD moet dan mee groeien.

Een concreet voorbeeld is de privacy van uw cliëntdata. U heeft de afgelopen vijf jaar gebouwd aan een AVG-proof zorgorganisatie. U moest wel. En dan komt COVID-19, maar uw goedkope ECD kan niet eenvoudig of gratis gekoppeld worden aan een veilige videobeloplossing. Dus u ging uit noodzaak WhatsApp gebruiken. Maar als WhatsApp één ding is, dan is het zeker niet veilig. En daar gingen uw AVG-inspanningen en de privacy van uw cliënten uit het raam.

Korte versus lange termijn denken

Innovatie is een groot woord en u bent waarschijnlijk zo verwikkeld in de uitdagingen van alle dag dat innovatie het laatste is waar u aan denkt. Toch zult u na moeten denken over de lange termijn ontwikkelingen om cliënten én medewerkers ook in de toekomst goed te kunnen ondersteunen met bijvoorbeeld domotica of robotica. Alleen kan innovatie nooit een plek hebben in een ECD dat tegen bodemprijzen in de markt wordt gezet.

Megalomane heerser met minions versus ecosysteem met partnerships

Samenwerking tussen softwareleveranciers is cruciaal als u nu én in de toekomst de beste oplossingen wilt blijven gebruiken. U kunt een ECD als basis nemen, maar voor specialisaties zoals zorgdeclaratie, videobellen en domotica wilt u wellicht andere oplossingen gebruiken. Het is dan handig dat de softwareleveranciers elkaar opzoeken, zodat integraties naadloos zijn en u dus niet weer allerlei extra kosten moet maken om het te laten werken.

Digitale awareness is stap één

Wilt u dus een slimme keuze maken voor uw werknemers, cliënten, administrateurs, financieel directeur en uzelf, dan creëert u digitale awareness. Het gaat erom dat u verder kijkt dan de initiële inkoopkosten naar de Total Cost of Ownership voor de komende jaren. Neem daarin ook kosten mee die u moet betalen als u aanpassingen wilt laten doen of flexibel wilt zijn in tijden van een volgende pandemie.

Uiteraard kiezen wij onze partners, ook leveranciers van ECD’s, uit op basis van die focus op toegevoegde waarde. We zien ook dat het werkt, door het succes van onze partners. En het succes van Care2Declare, onze zorgdeclaratieoplossing, die wij naadloos koppelen met de ECD’s van onze partners: komende maanden nemen we 70.000 nieuwe cliënten op in het systeem. Mooi voor ons én alle andere partijen inclusief zorgprofessionals en cliënten.

Bekijk onze partners om erachter te komen welk ECD het best past bij uw behoeften

Meer weten?

Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.