Inzicht
Hoe bereik je synergie in je applicatielandschap?
Zorginstellingen werken soms wel met vijftig verschillende applicaties. Het komt dan ook voor dat een zorgmedewerker in de ochtend zes verschillende systemen moet openen om te zien wat hij of zij die dag moet doen. Het is aan de IT- of I&A-manager om dit applicatielandschap te laten samenwerken, zodat alle informatie niet verspreid over verschillende systemen staat, maar op één plek te vinden is. Maar hoe doet u dat?

Hoe meer applicaties er draaien in een zorgorganisatie, hoe uitdagender het is om deze te laten samenwerken. Pas als het lukt om die samenwerking te creëren, ontstaat er synergie. Dit betekent dat het applicatielandschap vóór de zorgmedewerkers gaat werken: 1 + 1 = 3. Als de uitwisseling van informatie in processen die over verschillende apps heenlopen niet goed verloopt, dan werken al die systemen niet voor, maar juist tegen medewerkers. Bijvoorbeeld door dubbelwerk aan het moeten inloggen in meerdere systemen en het overtypen van informatie.

Hoe het komt dat al die applicaties meestal niet goed samenwerken? Met de huidige stand van de techniek is integreren namelijk wel goed te doen. Maar soms doen leveranciers van de systemen weinig moeite om te integreren, of is concurrentie een punt. Ook zijn systemen soms zo verouderd dat integreren niet zo makkelijk is. Daarnaast ligt een stuk verantwoordelijkheid bij de zorginstelling zelf. Er wordt nog wel eens voor ieder probleem een eigen softwarepakket gekocht, zonder na te denken of al die verschillende systemen wel met elkaar kunnen samenwerken. Zo ontstaat een app landschap met veel systemen die alleen los van elkaar functioneren.

Redeneer vanuit processen

De beheerder van het applicatielandschap moet het creëren van synergie hoog op de agenda zetten. Baseer vanaf nu alle keuzes op samenwerking van systemen. Heeft een afdeling binnen de zorginstelling een nieuw systeem nodig? Kijk dan niet alleen naar de wensen van die afdeling, maar denk aan het geheel. Dit doet u door vanuit processen te gaan redeneren. Processen lopen namelijk vaak over verschillende afdelingen heen.

We nemen als voorbeeld het eenvoudige proces van een cliëntafspraak. Hoe moet dat er in de toekomst uitzien? De cliënt kan in een online kalender een moment kiezen en er moet een bevestiging worden verstuurd. Op de dag voor de afspraak krijgt de cliënt een berichtje met daarin een herinnering aan de afspraak. Eenmaal aangekomen op de zorglocatie kan de cliënt zich aanmelden via een app of zuil, zodat de zorgverlener automatisch een melding krijgt dat zijn cliënt er is. Ook zou het mooi zijn als de afspraak op video wordt opgenomen zodat de cliënt die opname nog eens rustig terug kan kijken in zijn eigen dossier. Dit eenvoudige proces gaat al over vier systemen heen. Systemen die met elkaar moeten ‘praten’ om het proces soepel te laten verlopen.

Het grote geheel

Als I&A-manager is het wellicht makkelijker om gewoon per afdeling een nieuw softwarepakket aan te schaffen. Dit werkt meestal goed om afdelingen tevreden te houden. Maar het gaat er niet meer om dat elke afdeling tevreden gehouden wordt. Een I&A-manager is verantwoordelijk voor alle informatiestromen binnen een zorginstelling. Het gaat erom dat er een pakket gekozen wordt dat goed is voor de gehele organisatie. Wie thuis zijn lampen automatisch tegelijk kan bedienen met bijvoorbeeld Philips Hue, zorgt er ook voor dat als een lamp kapotgaat, hij een nieuwe lamp koopt die ook meewerkt in het bestaande systeem.

Vragen over het integreren van apps?

In de ontwikkeling van onze zorgdeclaratie oplossing Care2Declare besteden we veel aandacht aan de mogelijkheid tot het koppelen aan andere oplossingen. Zo is Care2Declare eenvoudig te koppelen aan elk ECD en boekhoudpakket. Bent u bezig met het bouwen van die toekomstbestendige zorgomgeving en wilt u meer weten over het integreren en koppelen van applicaties? Wij informeren u graag!

Meer weten?

Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.