Inzicht
Interdisciplinaire samenwerking: de sleutel tot smart debiteurenbeheer
In mijn vorige blog heb ik uitgebreid geschreven over de stappen die je als zorginstelling moet zetten om je debiteurenbeheer van een slimmere aanpak te voorzien. Hoe je die theorie omzet naar een verbetering in de praktijk lees je in deze blog. Met een centraal uitgangspunt: samenwerking.

Communicatie tussen drie-eenheid

Verspilling en vertraging verdienen mijns inziens geen plek in de zorg. Gelukkig ben ik niet de enige met die visie. Toch zien we dat er nodeloos veel tijd en geld verloren gaat binnen een groot aantal zorginstellingen. Vaak komt dat doordat men niet goed met elkaar samenwerkt of niet transparant communiceert. Bij middelgrote tot grote instellingen zijn dat vaak drie partijen die binnen de eigen gelederen de zaken op orde hebben, maar waar onderling te weinig kruisbestuiving plaatsvindt. Te weten: operationeel, tactisch en strategisch. Pas wanneer die drie met elkaar in contact staan kun je én in control blijven én maximaal profiteren van iedere ingezette euro.

Verlaagde weerstand

Een strakke interdisciplinaire samenwerking zorgt ervoor dat de weerstand die er binnen de gehele keten kan ontstaan wordt geminimaliseerd. Registrerende zorgmedewerkers, administratieve uitvoerders, maar ook gemeenten en zorgkantoren zien een breed gedragen visie, glasheldere communicatie en concrete afspraken als een flinke pré. Bovendien weten we allemaal dat het gemakkelijker en leuker werken is in een organisatie waar alle neuzen dezelfde kant op staan.

Wederzijds begrip

Om die nauwe samenwerking te versterken heb je wederzijds begrip voor elkaars situatie nodig. Een administrateur spreekt nagenoeg nooit over zijn of haar dagelijkse werkzaamheden met de eindverantwoordelijke binnen een organisatie. Andersom wordt er weinig inzicht gegeven in de taken en bestuurlijke keuzes die de topman of -vrouw heeft. Dat terwijl beide partijen juist heel erg gebaat kunnen zijn bij de kennis over elkaars problemen. Communicatie is, zoals zo vaak, de sleutel. Via een structurele, verticale communicatie kunnen alle partijen naar elkaar toe groeien en gezamenlijk tot een strakkere bedrijfsvoering komen. Maak bijvoorbeeld bespreekbaar en inzichtelijk welke route geld in de organisatie aflegt. Met een slimme aanpak kun je vervolgens regeldruk helpen verminderen en meer geld op de juiste plek inzetten.

Spelenderwijs samenwerken

Dat belang van samenwerking hebben wij in een spelvorm gegoten. In het bordspel ‘Van contract tot cash’ bootsen we die situaties van de werkvloer spelenderwijs na. Daarmee creëer je op een leuke manier begrip voor elkaars situatie en maak je de noodzaak tot samenwerken nóg inzichtelijker. Met dit spel proberen we bewustzijn te creëren voor die goede samenwerking. Want als het om financiën gaat, speel je niet om des keizers baard. Dan gaat het om de knikkers.

Een musthave voor iedere zorginstelling zou ik haast zeggen. Wil je dat spel zelf ook spelen? Neem contact op!

Meer weten?

Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.