Een goede stemming binnen uw zorgorganisatie en goede relaties met uw netwerk zijn geen oppervlakkige aangelegenheden. De sfeer goed houden betekent dat u niet wordt meegezogen in de crisis en dat u een open vizier houdt. Juist nu, in de tweede golf van deze pandemie, hebben we elkaar nog meer nodig. Om elkaar scherp te houden, maar vooral om op elkaar te kunnen bouwen.
Met wie onderhoudt u contact?
Maar hoe onderhoudt u relaties als u minder op bezoek mag bij uw cliënten? Of liever alleen op afstand zorg levert, zodat u besmetting voorkomt? Natuurlijk: beeldbellen levert de connectie op waarnaar uw cliënt verlangt en waarmee u de vinger aan de pols houdt. Gebruik overigens niet het onveilige WhatsApp, maar de functionaliteit uit uw ECD, zoals bijvoorbeeld JouwOmgeving die biedt. Zo is de koppeling naar registratie en declaratie ook snel gemaakt.
Technologie ondersteunt de contacten met uw cliënten, dus ook een goede relatie met de eerder nauwkeurig gekozen toeleveranciers, zoals softwarepartners en dienstverleners, is onontbeerlijk. Met de juiste partners wordt u altijd ondersteund op de momenten dat het werk u boven het hoofd groeit. De juiste partners lopen in tijden van crises namelijk net wat harder om u écht te helpen.
Vergeet niet de relaties met uw financiers te onderhouden. Het lijkt misschien alsof u op de momenten waarop de zorg verandert of zorgmomenten zelfs wegvallen, juist minder van doen heeft met uw financiers. Niets is minder waar: zeker in tijden van crisis is het belangrijk dat u financiers op de hoogte houdt. Alleen als ze weten dat het niet goed gaat, kunnen ze actie ondernemen om u te helpen.
Vertrouw op uw omgeving
Misschien is dit nog wel het belangrijkste: kunnen vertrouwen op uw omgeving. Verzamel de mensen om u heen die het verschil maken, juist als het lastig wordt. Partners die geven en niet nemen op het moment dat u zelf niets te geven heeft. Zij die weten wat wederkerigheid is en daarop vertrouwen. Het zijn toekomstbestendige relaties met partners die doen wat ze zeggen en hun belofte ook waarmaken in tijden van crisis.
Als voorbeeld wil ik mijn collega Marlies aandragen die het idee opperde aan een klant om de misgelopen omzet te registreren. Dat lijkt een klein gebaar, maar het zorgde ervoor dat de klant naar de financier een overzicht kon laten zien. En daarbij kon aantonen dat de aangeboden compensatie in het niet viel bij de misgelopen omzet. Dat stapje extra zette ze omdat ze zich niet blindstaart op haar taken, maar nadenkt over haar toegevoegde waarde.
Don’t worry, be happy
Misschien zijn niet alle gesprekken even opbeurend, dat snap ik ook. Maar de crisis is al heftig genoeg, dus laten we niet vergeten om te blijven lachen. In alle relaties is ruimte voor opbeurende verhalen en op z’n keer een goede grap. Daarom ben ik ervan overtuigd dat we met plezier en enthousiasme de Kerst tegemoet kunnen gaan. Winter is op komst, dus vergeet vooral niet de moed erin te houden en altijd te blijven lachen.
Wilt u ook een partner die u ondersteunt in tijden van crisis? Neem contact op! Onze specialisten denken graag met u mee over uw zorgadministratie en -declaratie.
Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.