Het idee is dat zorgverleners administratiedruk ervaren omdat financiers om een grote hoeveelheid informatie vragen. Zorg moet rechtmatig verleend zijn en daarom moeten zorgverleners alvast productcodes invullen en uitgebreid rapporteren. Dit is alleen maar een deel van de waarheid: natuurlijk moet de juiste informatie worden geleverd aan financiers, maar met de juiste oplossing wordt administratiedruk juist verlaagd.
Wie heeft de leiding?
Wat de juiste oplossing is, bepaalt u als I&A manager. Toch zien we vaak dat zorgverleners en -administrateurs zelf op zoek gaan naar nieuwe oplossingen. Zij ervaren namelijk als eerste dat ze bijvoorbeeld niet goed kunnen declareren of te veel moeten administreren. U wordt misschien wel aangehaakt, maar alleen om te bepalen of de oplossing past binnen het IT-landschap dat uw organisatie heeft opgebouwd.
Doordat u meer in een reactieve rol zit, bent u vooral bezig met brandjes blussen. En dat terwijl u toch het meeste zicht heeft op de IT-markt. U kent de trends, u weet waar u op moet letten bij de aankoop van een nieuw IT-systeem. Neem daarom een proactieve positie in door kennispartner te worden van uw collega’s. Word het eerste aanspreekpunt van uw collega’s door kennis over IT én de zorg met elkaar te combineren.
Hoe wordt u zo’n proactieve kennispartner?
Hoe u zo’n proactieve kennispartner wordt? U moet allereerst meer kennis vergaren over de zorgprocessen en de pijnpunten die uw collega’s ervaren. Hoe lopen processen nu? Waar ervaren uw collega’s de meeste pijn? Hoe zou de ideale situatie er volgens uw collega’s uit moeten zien? Inventariseer de huidige situatie en blijf investeren in de inzichten in de zorgprocessen om continu te kunnen innoveren.
Als u de kennis heeft verzameld, kunt u de kennis van de zorgprocessen combineren met de kennis die u heeft over IT-oplossingen. U weet welke oplossingen precies die pijnpunten wegnemen die uw medewerkers hebben beschreven. Maar u weet ook welke oplossingen het meest veilig zijn en het best passen binnen uw IT-landschap, waardoor integratie wordt bevorderd en het bedrijfsbrede proces ook ondersteund blijft.
Hoe zorgt u voor langdurige impact?
Neem uw collega’s vervolgens op tijd mee in de ontwikkelingen zodat ze kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Want hoe wenselijk de nieuwe ondersteuning ook is, soms is de vertrouwde situatie, al is die inefficiënt, nog makkelijker om te accepteren. Als u daarom uw collega’s op tijd betrekt bij de uitrol van de nieuwe oplossing, creëert u ambassadeurs die hun collega’s weer zullen enthousiasmeren om aan de slag te gaan met de nieuwe software.
Loopt u tegen bezwaren van uw financiële afdeling aan? Een goede business case is zo gemaakt: u realiseert bijvoorbeeld tijdswinst, omdat zorgverleners beter ondersteund worden. U creëert cliënttevredenheid, omdat ze beter digitaal contact kunnen onderhouden met hun zorgverleners. U zorg ervoor dat liquiditeitsproblemen worden weggenomen, omdat zorgadministrateurs correct en op tijd kunnen declareren.
Waar werkt u naartoe?
Het hele idee van deze aanpak is natuurlijk dat u niet meer reactief brandjes blust, maar proactief innovatie realiseert. U weet precies welke technologische ontwikkelingen relevant zijn voor uw organisatie. Succesvolle audits verzekeren met AI? Administratiedruk verlagen met machine learning? U realiseert het. Zo waarborgt u als proactieve kennispartner niet alleen de continuïteit, maar kan uw organisatie nog beter voor uw cliënten zorgen.
Wilt u inzicht in hoe uw zorgadministrateurs beter ondersteund kunnen worden? Of op welke technologische trends wij inhaken? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek!
Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.