U krijgt een Wlz-aanvraag binnen en staat voor de vraag: wat nu? Vooral als een directe plaatsing niet mogelijk is, is het voor zorgorganisaties niet altijd duidelijk wat ze moeten doen. Mathilde Bosscher, Wlz-specialist, licht toe: ‘Het kan bijvoorbeeld zijn dat u geen plek heeft. Dat is vervelend, zeker als de thuissituatie geen ruimte laat voor thuiszorg als alternatief. Op welke manier pakt u de toewijzing dan op?’
Oplossingen voor uw Wlz-aanvragen
In een ideale situatie neemt de zorgorganisatie direct contact op met de cliënt en voorziet hen van een passende wachtstatus. Kan de cliënt nog thuis blijven wonen, maar hebben ze tussentijds ondersteuning nodig? Dan kan een Modulair Pakket Thuis (MPT) uitkomst bieden. Hiermee woont de cliënt langer zelfstandig.
Mathilde legt uit: ‘Het MPT omvat vaak meerdere vormen van zorg, zoals persoonlijke verzorging, verpleging, dagbesteding of huishoudelijke hulp. Om dit efficiënt te managen, gebruikt u een rekenmodule zodat u precies weet hoeveel zorg u uit een budget haalt. Regelmatig hebben zorgaanbieders moeite met het correct gebruiken van de rekenmodule, waardoor de geleverde zorg niet overeenkomt met de toewijzing.’
Valkuilen: het overzicht verliezen en toekenningen mislopen
De kernactiviteit van zorgaanbieders is het verlenen van zorg. Het is daarom begrijpelijk dat het invullen van de rekenmodule lastig is. Dit kan echter wel ten kostte gaan van de match tussen de zorg die wordt verleend en de toewijzing van de cliënt. Dit kan grote gevolgen hebben, zoals het mislopen van inkomsten wat een gevaar kan zijn de stabiliteit van uw organisatie.
Mathilde benadrukt daarom het belang van een goede uitvoering van de rol van dossierhouder of Coördinator Zorg Thuis: ‘U wilt zowel goed voor uw cliënten zorgen als uw financiële stabiliteit behouden. Het is dus essentieel om te weten hoe u met een indicatie moet omgaan, zeker als u de cliënt niet meteen kunt plaatsen. En zeker omdat u binnen vijf werkdagen moet reageren. Doet u dat niet? Dan riskeert u boetes en misschien wel een korting op uw budget.’
Zorg dat u op tijd reageert
Zorgorganisaties die zelf een specialist voor hun zorgadministratie zoeken, moeten oppassen dat ze niet over de reactietermijn heen gaan, waarschuwt Mathilde: ‘Stel deze specialist ziek wordt, dan zit u al snel over de reactietermijn van vijf werkdagen heen.’ Zorg daarom voor tijdige reacties en werk samen met experts om financiële sancties te voorkomen.
Mathilde Bosscher is zo’n expert. Zij specialiseert zich in de Wlz-aanvragen en ondersteunt zorgorganisaties bij hun zorgdeclaratie en berichtenverkeer. Ze informeert klanten niet over elke binnengekomen indicatie van de Wlz-aanvragen, maar ze geeft altijd op tijd aan wanneer een indicatie bijna verloopt. Ze gaat vervolgens met haar klant in gesprek en biedt advies als de beste oplossing niet duidelijk is.
Daarnaast zorgt ze voor opgemaakte rapportages, zodat achteraf gecontroleerd kan worden of evenveel zorg is geleverd, gedeclareerd als toegekend. Mathilde benadrukt het belang van vragen stellen: ‘Ik heb dan het liefst dat onze klanten zoveel mogelijk vragen stellen. Dan kan ik aantonen hoe bepaalde cijfers bijvoorbeeld zijn ontstaan en kunnen we op zoek naar oplossingen als dat nodig is. Ook gaan we in gesprek met accountants om uit te leggen hoe het proces bij ons verloopt.’
Kies voor zekerheid voor uw Wlz-aanvragen
Het declareren van zorg lijkt op het eerste gezicht misschien eenvoudig, maar zorg ervoor dat u de toewijzingen op tijd en correct afhandelt. Voorkom situaties waarin u het overzicht verliest en een rode kaart krijgt omdat u niet op tijd reageert. Kies voor een realiteit waarin u grip creëert op uw zorgadministratie en zekerheid heeft over uw financiële situatie.
Wilt u ook zekerheid op uw zorgadministratieproces? Aarzel niet en neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Samen kunnen we de beste aanpak voor uw zorgorganisatie bepalen en uw zorgadministratie naar een hoger niveau tillen.
Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.