Wet- en regelgeving in de zorg is een hoofdpijndossier voor veel organisaties. Bent u net gewend aan de nieuwe manier van werken, moet u weer nieuwe gegevens halen uit de organisatie of uw declaraties op een net anders vormgeven. Natuurlijk worden wetswijzigingen met de beste bedoelingen doorgevoerd, bijvoorbeeld om verantwoording aan te scherpen of urenregistratie te vergemakkelijken. Maar goed bedoeld is niet altijd goed gevoeld.
Te laat met declaraties
Maar u heeft geen keus: wilt u uw zorgdeclaratie op tijd en correct kunnen indienen, dan moeten de wijzigingen zijn doorgevoerd in uw organisatie en uw software. Maar vaak zijn uw softwareleveranciers te laat, soms tot wel zes maanden na dato, of moet u zelf alles opnieuw inrichten. Dat betekent dat u in tijdsnood komt voor de volgende ronde of zelfs te laat bent. En dat terwijl u het liefst al uw tijd besteed aan het verbeteren van de zorg aan uw cliënten.
Het probleem kan op twee vlakken liggen. Ten eerste hebben veel softwareleveranciers in de zorg geen focus op hun declaratiesoftware. Doordat de aandacht in de ontwikkeling zo verdeeld is, gaan ze negen van de tien keer te laat aan de slag met updates rondom wet- en regelgeving. Als u kiest voor een softwareleverancier die wél zijn focus heeft op de best-of-breedoplossing, dan is de kans groter dat software wél op tijd is aangepast.
On-premise versus SaaS declaratiesoftware
Het tweede probleem kan ontstaan als u on-premise oplossingen gebruikt, waarvoor u continu de vinger aan de pols moet houden bij uw financiers of er wijzigingen zijn te verwachten. Vervolgens moet u bij wijzigingen tijd vrijmaken om elk apparaat te updaten. Bij Software-as-a-Service (SaaS) worden nieuwe updates direct voor alle gebruikers doorgevoerd, dus u bent geen tot weinig tijd kwijt in het verwerken van wetswijzigingen
U snapt, wij zijn zo’n softwareleverancier die updates op tijd doorvoert en software-as-a-service biedt, niet in de laatste plaats omdat onze eigen administrateurs werken met Care2Declare. En heel eerlijk: soms loopt het niet in één keer goed of zijn wijzigingen net te laat doorgevoerd. Wij zijn ook net mensen. Maar negen van de tien keer zijn we wél op tijd. Plus: wij zijn onze meest kritische klanten.
Onze administrateurs werken zelf met Care2Declare
Onze administrateurs die de zorgdeclaratie doen voor onze uitbestedingsklanten, zijn dan ook zelf altijd op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving. Ze weten welke wijzigingen moeten plaatsvinden en sturen de ontwikkelaars daarop aan. In het uitgebreide testproces kijken ze kritisch naar de wijzigingen. Zijn ze goed? Dan komt de declaratiesoftware direct live en dan gelijk voor alle klanten. Dát is het voordeel van best-of-breed als een service.
Wilt u ook een zorgdeclaratieoplossing die op tijd up-to-date is volgens de laatste wet- en regelgeving? Vraag een demo aan!
Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.