Inzicht
Minder administratiedruk en minder kosten: dat is het streven van VECOZO
Voor uw zorgdeclaratie en berichtenverkeer in Care2Declare maakt u gebruik van VECOZO, het knooppunt voor digitale communicatie in de zorg. Maar wie is VECOZO eigenlijk? Welke doelen streven ze na? En hoe zorgen ze ervoor dat onze digitale communicatie ook veilig is? Wij vertellen het u in de blog, maar wilt u het liever horen van VECOZO zelf? Meld u dan snel aan voor het webinar.

Weet u nog hoe u vroeger uw zorgdossiers bijhield en afspraken maakte met de financiers? Registratie op papier, afspraken maken via de telefoon en bevestigen op de fax. En dan maar hopen dat het dossier niet kwijtraakte of koffie werd gemorst op de contracten waardoor informatie onleesbaar werd. Zelfs in de beginjaren van de zorg- en administratiesoftware kwam nog veel overtypwerk van pas, waardoor de administratiedruk alleen maar toenam.

Het ontstaan van VECOZO

De administratie en het organiseren van afspraken tussen zorgorganisaties en financiers moest anders, dachten zorgverzekeraars CZ, OZ en VGZ begin 2000. Administratieve lasten moesten omlaag, net als de kosten. Maar niet alleen voor henzelf, maar ook voor de tienduizenden zorgaanbieders in Nederland. Zo ontstond VECOZO, een veilig en betrouwbaar portaal waar berichten digitaal uitgewisseld konden worden.

Inmiddels is VECOZO uitgegroeid tot het landelijke knooppunt voor digitale communicatie in de zorg. Ongeacht volgens welke zorgwet u declareert, u handelt het berichtenverkeer en financiering van gecontracteerde en deels ongecontracteerde zorg af via VECOZO. Voor de uitwisseling worden iStandaarden gebruikt, zodat zorgverzekeraars, zorgkantoren, gemeenten en ruim 50.000 zorgaanbieders weten hoe ze met elkaar kunnen communiceren.

Administratieve processen kunnen altijd efficiënter

Het is overigens niet zo dat de standaarden en de oplossing die VECOZO biedt nooit veranderen. In tegendeel: het kan altijd beter en efficiënter qua kosten en processen. Daarom bekijken de tweehonderd medewerkers die de organisatie rijk is, continu: hoe kan de administratiedruk nog verder verlaagd worden? Maar ook: hoe kan de uitwisseling veiliger zodat privacygevoelige gegevens beschermd zijn?

Eén van de verbeteringen die VECOZO recentelijk heeft doorgevoerd, is bijvoorbeeld het verplicht stellen van de registratie van uw IP-adres. Door uw IP-adres te registreren, kan alleen met uw gegevens ingelogd worden vanaf uw locatie. Dus mochten uw inloggegevens in de verkeerde handen zijn gevallen, dan kan de cybercrimineel alsnog niet inloggen omdat hij dat vanaf een andere locatie probeert.

Een pilot met de dubbele authenticatie

Ook wordt momenteel onderzocht of gewerkt kan worden met een authenticatie-app. Daardoor logt u niet alleen in met uw gebruikersnaam en wachtwoord, maar ook met een tijdsgevoelige code die u zelf kunt opvragen via een app. Momenteel doen de eerste gebruikers ervaring op met deze methode, waarna wordt bepaald of deze extra beveiligingsstap wenselijk is.

We volgen de ontwikkelingen bij VECOZO op de voet, want ook als u zorg declareert of uw berichtenverkeer afhandelt met Care2Declare, maakt u gebruik van de diensten van VECOZO. Maar wist u al wat VECOZO doet? En wilt u meer weten? Bijvoorbeeld hoe de veranderingen bij VECOZO uw werk beïnvloeden? Meld u snel aan voor het webinar dat we in samenwerking met VECOZO voor klanten organiseren. Doet u mee?

Meer weten?

Wilt u meer weten neem dan vrijblijvend contact met ons op!