Inzicht
Minimaliseer de fouten in uw zorgdeclaratie in vijf stappen
Uw financier stelt regels op waaraan zorgdeclaraties moeten voldoen zodat ze zeker weten dat zorg rechtmatig verleend is. Dat is uiteraard bij u bekend. Maar toch komt het voor dat er fouten sluipen in zorgdeclaraties. Zorgorganisaties kunnen zo miljoenen euro’s mislopen {link naar blog over miljoenen mislopen}. We leggen uit hoe u in vijf stappen de fouten in uw zorgdeclaraties kan minimaliseren. Hint: het begint bij uw zorgverlener en eindigt op uw financiële afdeling.

Als u de fouten in uw zorgdeclaraties wilt verminderen, dan begint u bij de zorgverlener en het uitvragen van de juiste informatie. U eindigt op uw financiële afdeling, omdat u niet moet vergeten om te controleren dat het geld ook daadwerkelijk is binnengekomen. Ook zijn alle stappen tijdsgebonden, dus idealiter stelt u processen op waaraan u eenvoudig deadlines kan koppelen.

Processen maken u flexibeler

Als u de processen heeft ingericht, dan weet u ook precies welke stappen u opnieuw moet vormgeven als wetswijzigingen plaatsvinden. Bijvoorbeeld als het gaat om registratie: in 2021 worden de tijdseenheden veranderd. Dat heeft invloed op de registratie door uw zorgverlener. Een correct en op tijd verzonden zorgdeclaratie begint namelijk altijd met de juiste verzameling van informatie.

Wilt u 2020 goed afsluiten en 2021 goed opstarten? Lees deze blog en zorg voor een soepele jaarovergang.

  1. Verzamel de juiste informatie: breng in kaart welke financier welke informatie nodig heeft voor een goede zorgdeclaratie. Zorg ervoor dat uw zorgverlener op de hoogte is van het belang van de informatie die verzameld moet worden. En richt uw ECD in, zodat de zorgverlener ook met gemak de juiste informatie kan invullen;
  2. Verzamel op tijd de juiste informatie: zorg ervoor dat uw zorgverleners de juiste informatie ruim voor de deadline invullen. Het is natuurlijk ideaal als zorg aan de bron geregistreerd kan worden, zodat in principe direct nadat de zorg is geleverd, de declaratie kan plaatsvinden. U voorkomt hiermee dat deadlines verstrijken omdat zorgverleners de juiste informatie niet op tijd aanleveren;
  3. Zorg dat uw declaraties correct zijn: door een goede koppeling tussen uw ECD en uw zorgdeclaratieoplossing staat alle informatie voor uw zorgdeclaraties klaar om te versturen. Uiteraard bouwt u nog een controlemoment in, zodat zorg ook daadwerkelijk rechtmatig verleend en correct gedeclareerd is.

Wij brachten de vijf meest gemaakte fouten voor u in kaart. Bekijk die in deze blog.

    Verstuur uw correcte zorgdeclaraties op tijd: voorkom dat uw zorgdeclaraties te lang wachten op goedkeuring en bouw een tijdig controlemoment in. Let daarbij wel op de specifieke deadlines, die verschillen namelijk per zorgwet.

Lees deze blogpost om te zien welke termijnen voor u relevant zijn.

    Volg afgekeurde zorgdeclaraties op tijd op: u heeft uw zorgdeclaraties goed voorbereid, maar toch kan het voorkomen dat u een keer een foutje maakt. Maar zorg dan wel dat u afgekeurde zorgdeclaraties op tijd opvolgt, zodat het in ieder geval meekan in het volgende declaratiemoment.

Bonusstap: wilt u zeker weten dat uw declaraties goed zijn afgerond? Houd dan ook de betaling in de gaten! Uw financier doet er alles aan om uw geleverde zorg te vergoeden, maar ook zij maken weleens fouten. Bouw daarom ook een processtap in voor het controleren van de vergoede zorg. Zo zorgt u ervoor dat u uw zorgorganisatie financieel gezond houdt, nu en in de toekomst.

Wilt u ondersteund worden in al deze stappen? Neem contact op. Onze declaratiespecialisten bespreken graag uw uitdagingen met u.

Meer weten?

Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.