Rick van Beek is Trainee Services bij Care Expert, waarbij hij alle services van Care Expert ontdekt. Nu werkt hij vooral op de servicedesk en voert hij controles uit op productie en declaratie. Om de controles uit te voeren, gaat hij vaak op bezoek bij de klanten. ‘Dat is uiteindelijk het leukst om te doen. In gesprek ontdek je hoe je de klant nog beter kan helpen.’

Toen Rick van Beek afstudeerde van zijn Master Bedrijfskunde, had hij de keuze uit de grote consultancyclubs en Care Expert. Hij koos uiteraard het laatste. ‘Bij die consultancyclubs word je de eerste drie jaar in een hokje geplaatst, voordat je echt aan de slag mag. Bij Care Expert mocht ik na twee maanden al mijn eigen projecten oppakken. Die vrijheid, de autonomie om klantvragen op te pakken, sprak me aan.’

Alle diensten van Care Expert ontdekken

Rick bekleedt bij Care Expert de functie Trainee Services. Dat betekent dat hij alle facetten van Care Expert services doorloopt om te kunnen bepalen waar zijn kracht en plezier liggen. Hij heeft in de drie maanden dat hij nu bij Care Expert is, plaatsgenomen bij de servicedesk en consultancytaken op zich genomen. ‘Bij de servicedesk help ik klanten op weg die niet verder kunnen omdat ze ergens tegen aanlopen in het dagelijkse gebruik van Care2Declare.’

Het mooiste is als klanten proactief worden geholpen, aldus Rick: ‘We creëren een wow-gevoel onder andere door problemen te constateren voordat de klant doorheeft dat er iets is misgegaan. Wij pakken die problemen dan proactief op voordat een vraag bij de klant ontstaat. Daarmee ontzorgen we klanten. Zij willen toch vooral bezig zijn met het leveren van zorg en door ze proactief te ondersteunen, dragen we daaraan bij.’

Is de geleverde zorg ook gedeclareerd?

Consultancy draait bij Care Expert om procesoptimalisatie zodat zorgorganisaties minder bezig hoeven te zijn met zorgdeclaratie. De eerste stap daarin is het krijgen van inzicht, zoals: welke zorg heb ik geleverd maar is niet gedeclareerd of uitbetaald? ‘We noemen dat de vierkantscontrole, waarbij we controleren of de productie die geschreven is ook daadwerkelijk is gedeclareerd en toegekend is door de financier.’

‘Een goede declaratie begint al bij het in zorg nemen van de cliënt: is er een toewijzing voor de cliënt? Dan levert de zorgverlener de zorg aan de cliënt, die hij vervolgens rapporteert, inclusief het aantal uren. Die informatie moet vanuit het ECD doorgezet worden naar Care2Declare en dan op tijd en correct worden gedeclareerd. Wij controleren dan of al die stappen goed zijn doorlopen door productie en declaratie met elkaar te vergelijken.’

Op bezoek bij klanten

Om de controle te doen, gaat Rick regelmatig op bezoek bij klanten en dat vindt hij het leukst: ‘Je drinkt al snel even een kop koffie met elkaar en dan leer je elkaar beter kennen. Dan blijkt bijvoorbeeld dat ze ergens tegenaan lopen waar wij ze ook mee kunnen helpen. Dat is anders als je klanten aan de telefoon hebt, dan heb je het al snel alleen over de dingen waarvoor ze bellen.’

Onderdeel van de consultancy is ook verdere procesoptimalisatie en de implementatie van Care2Declare. Daar is Rick nog niet aan toegekomen, maar hij kijkt er wel naar uit: ‘Uiteindelijk mag ik ook echt advies gaan uitbrengen en dat wil ik heel graag leren.’ Wanneer mag hij daarmee aan de slag? ‘Dat geef ik zelf aan. Ik ga nu eerst zelfstandig die controle uitvoeren en daarna kijk ik wanneer ik verder wil. Dat is die autonomie die me aanspreekt.’